Lukupäiväkirja 20/2016: Liekkien näkijät

Gillian Andersonin esikoisteos on kiinnostanut minua jo jonkin aikaa. Se sattui olemaan e-kirjana edullisesti tarjolla, joten päätinpä sitten napata sen matkaan ja testata, uppoaisiko se minulle.


Gillian Anderson & Jeff Rovin - Liekkien näkijät


Gillian Anderson on useimmille tuttu Salaiset kansiot -sarjan Dana Scullyna, myös minulle. Jeff Rovinista sen sijaan en ollut koskaan kuullutkaan. Suhtauduin kirjaan ehkä hieman varauksellisesti, mutta toisaalta olin myös utelias sen suhteen.

Nuorten aikuisten psykiatrin Caitlin ja tulkki Ben joutuvat Liekkien näkijöissä selvittämään erikoista tapahtumasarjaa, kun Ben pyytää Caitlia auttamaan asiakkaansa, YK:ssa työskentelevä suurlähettiläs, tytärtä. Suurlähettiläs on juuri yritetty murhata ja sen seurauksena tytär näyttää kärsivän erikoisista posttraumaattisista oireista. Samanlainen tapaus ilmenee yhtäkkiä myös Haitilla ja toinen Irakissa, jolloin Caitlin ja Ben alkavat epäillä, ettei kaikki ole sitä miltä näyttää. Samaan aikaan Manhattanilla rotat ja koiratkin käyttäytyvät oudosti, kuten myös suurlähettilään tyttären lemmikkikoira.

Liekkien näkijöitä kerrotaan useammasta eri näkökulmasta, mikä avaa lukijalle kokonaiskuvaa... paitsi, ettei se täysin auennut ainakaan minulle. Miltei epilogiin asti päässäni pyöri kysymysmerkkejä siitä, mikä oikeastaan liittyy mihinkin tai miten asiat toisiinsa yhdistyvät. Langat saatiin kuitenkin ainakin löyhästi punottua yhteen, mutta silti jotkin asiat aiheuttivat lähinnä epäilystä ja jäivät epäselviksi. Liekö sitten vikaa minun ymmärryksessäni, en tiedä.

Vaikken saanut tarinasta täydellistä otetta, tykkäsin kirjasta ja viihdyin sen parissa. Se jäi cliffhangeriin, joten kaipa seuraavan osan pariin on jossain vaiheessa hypättävä. Näinkin sen jo ainakin painettuna kirjana myynnissä, joten eiköhän sen jostain e-kirjanakin hankittua.

Ei kommentteja